Turlistor T20 LF

Nytt i T20

Tåg i rusningen förlängs från Älvsjö till Tumba och tågen som idag vänder i Tumba vänder i Södertälje.

Vi kommer spetsvända i Vhe på uppställningsspåren och sen ha vår paus på plattformen i Västerhaninge. Här gäller det att fjärren har koll på våra rutiner så vi får paus på plf. Att vi får paus i Vhe innebär att vi kommer behöva färre förarbyten på City så många av tillfällena där vi står över ett tåg på City kommer försvinna.

Många reservturer finns inte kvar längre. Statistiskt sett har de inte behövts men vi tycker synd om POC de dagar det blir störningar. MTR väljer att ta risken att tåg blir försenade/inställda.

 

Granskning

Det har varit svårt att granska turlistorna i år eftersom inga minuter har funnits med i turförteckning. Vi har fått gå in i Mitt Schema och kolla upp de turer vi misstänkt och gjort stickprover.

Det vi hade att anmärka på är bland annat:

  • Gångtiden till klargöringar i Södertäljedepån har vi diskuterat tidigare och är inte överens om. MTR hänvisar till avtalet att gångtid ska räknas till uppställningsplats. Vi anser att gångtiden ska räknas till där klargöringen börjar. Enligt checklistan är det ledande hytt.
  • I Brodepån har vi för korta gångtider från uppställningsplats till taxi, speciellt nu när vi fått fler spår på utsidan som är längre än hallen. I avtalet är gångtiden räknat till upphämtningsplats inne i depån men alla bilar har inte kort längre så vi får räkna med att ta oss ut till grinden.
  • För korta taxiresor till BroD och Nyh har vi tagit upp tidigare och anser fortfarande är för korta men så länge det inte kommer in rapporter eller påverkar trafiken vill inte MTR ändra på den tiden.
  • Det är väldigt snålt med till- och frånkopplingstider. Det här är inget som finns reglerat i avtalet men det är samma sak där. Så länge MTR inte ser att det påverkar trafiken på något sätt vill de inte ändra på något.

//Marianne

Lämna ett svar