Tågvärdar och Viserande stationsvärdar

Då var det dags igen för vår dag ute med kollegor och denna gång bar det av mot Nynäshamn. Vi (Jeanette & Roger) tog flaggskeppet X 60 B ner och idag åkt vi med Tågvärdar och Viserande stations värdar. Så i dag var Roger från station i min egen lilla värld.

Tågvärdar

Vi slog följe med tågvärdskollegor som fick chansen att verkligen säga vad de tycker och hur de verkligen känner. Jag som tågvärd själv, förstår frustrationen som alla känner. Roger fick höra väldigt mycket under denna resa. Både från Tågvärdarna och från Viserande Stationsvärdarna på VH-linjen.

Frustrationen av att ALLT är så himla pengastyrt. Att trafiken verkligen skall rulla med det får verkligen vara på personalens bekostnad. Företaget kräver så mycket av sin personal, men kan inte engagera sig att hjälpa till, utan allt hamnar på ”golv” folket. Som att få ett system som fungerar, ha arbetsverktyg som INTE krånglar, vi ska inte behöva använda tidtabeller i pappersformat. Vi ska inte behöva ringa för att kunna få ut körplanen på ett mail. Störningsinformation ska vi inte behöva läsa på plattformskyltarna eller om vi har tur och åker X60 B hör det via radio Stockholm . Utan det är ju sådant vi ska kunna få på våra plattor/ telefoner. Sen att när väl våra verktyg fungerar kan det ju vara bra att det då även finns täckning för surfen . När vi ändå är inne på detta med surf så VARFÖR måste vi hela tiden vara tvingade att behöva be om mer surf?

Det måste ju kosta mer att hela tiden pytsa ut ny surf. Detta är ju också merarbete för åkande. Sen detta som sker när allt brakar ihop d.v.s. när allt blir sent. Det måste ju vara så mycket enklare och lönsammare att vända tåg, tåga om dem än att man har följdförseningar lång in på eftermiddagen/kvällen om man haft en omfattande signalfel/växel fel i morgonrusningen. Saknaden av att ha planeringen hos oss märktes också tydligt bland tågvärdarna. För kunde man gå in och få saker förklarat om det var något man inte förstod med turen. Men precis samma som med alla andra, så hinner man inte till DN huset på den lilla rast man har.

Sen kom vi in på vår berömda uniform och det finns det mycket att önska om. Frågor som varför har vi fått en uniform som vi egentligen inte ens var provat? För många av oss, minns att uniformen som vi provade, hade en helt annan passform. Ta t.ex. vindstoppern som har man snålat in på armarna där? För när man provade uniformen så hade den väldigt bra längd i armarna. Men nu när vi väl fått den så saknar man ca 5 cm för att den ska nå hela vägen ner på armarna. Sen en ordentlig sommarjacka är att önska. Inget fel på softshellen men den har ingen luva och eftersom keps inte verkar passa ”järnvägsmodellen” så vill man ha en jacka med luva.

Sen är det alla återkommer till är SKORNA! Ja vad säger man där?? Vi hade ju fått besked om 2 par skor, men nu är det ett par som gäller. Visst 1 par men varför måste det vara per år?? Inte per kalender år. Utan hämtar man ut ett par skor i maj, så kan du inte hämta ut ett par vinterskor i januari utan du är reglerad till maj. Men vi har ju redan kollegor som hunnit hämta ut 2 par. Hur löser företaget det? Ska vissa då ha turen att få ut 2 par, medans alla som inte hann, bara får ett par!

Det är massa saker som ligger och pyr under ytan och stämningen blir bara sämre och sämre. Kollegor som aldrig förut klagat eller haft något ont att säga, börjar ge upp hoppet. Dom som inte såg några problem med övertagande utan var väldigt positiva till allt är på väg att ge upp. Men samtidigt som kollegor känner sig uppgivna så verkar ändå personalen bli tightare, då de inte kan förklara varför. Men det kan vara så att folk som inte pratade så mycket förut, nu följer med i diskussioner om vad som är rätt och vad som inte fungerar.

Sen MTR vision är att allt skall vara en dans på rosor och vi alla skall vara så positiva, men hur skall man kunna vara positiva när allt blir så tungrott av det som vi behöver i vårt arbete och så ska vi vara ”ett pendeltåg i världsklass”.

En sak som kom upp var också känslan av att MTR inte litar på sin personal. Som att bara kunna få ut ett arbetsverktyg som vi måste ha, som t.ex. surfplattan eller telefonen. För att ens kunna få ut något av dessa (vilket krävs för att vi skall kunna vara ute i trafiken som åkande) så måste man som alltid ta det med sin gruppchef. För brukade det räcka, men inte längre. Utan nu måste gruppchefen beställa vilket verktyg det nu än må vara, sen skall det godkännas av chefen ovanför (hos oss tågvärdar är det Katja) men sen skall arbetsledaren få ut ett ärendenummer för att vi skall kunna hämta ut den, men tro inte att detta räcker. Innan du ens får komma i närheten av ditt nya arbetsverktyg så skall ytterligare en person godkänna att du skall kunna kvittera ut det din gruppchef har beställt. Detta är något många har retat upp sig på. Jag kan själv skriva under på detta.

Något som pratas väldigt mycket om bland åkande är vår gamla VD Kjell Fernström och hans sätt när han kom till jobbet på morgonen. Han gick in på sitt rum, kom sedan ut och hämtade kaffet och när han väl var där så frågade han om det var en bra trafik morgon eller en dålig trafik morgon. Svarade vi bra, då gjorde han tummen upp och berömde oss för att vi kämpade på. Men sa vi att det var en skit morgon, ja då satte han sig vid bardisken och frågade vad det var som är fel, och vi kände att han lyssnade på oss. Vår nya VD verkar inte bry sig, utan som många tycker, verkar han mer bry sig om VD bloggen och att kunna se bra ut.

I tre månader har nu MTR kört trafiken och många av åkande har inte ens sett VD Dan Hildebrant utan de flesta tror att det är Dag Lokrantz som är Dan. Kjell visste alla vem det var.

Många Tågvärdar känner att stämningen bland kollegorna är uppgivenhet, bortglömdhet och att man inte är värd något. Och så skall man inte behöva känna på sitt jobb. Ja, listan kan även göras lång här. Men som några sa att så länge vi har kollegor som envisas med att gneta, gå ner flera minuter innan vår gångtid har börjat eller skippar sin rast när man kommer in sent. När vi gör detta, så kommer företaget kunna fortsätta att förvänta sig att det ändå löser sig. Och ja de har nog rätt. Men det kommer att vara på kollegornas bekostnad och hälsa. Och vår arbetsmiljö!

 

Viserande stationsvärdar ombord

De stackarna har det inte heller lätt. Dom har fått en heldags utbildning i hur de skall göra. Det tog typ en evighet innan de ens fick klara instruktioner på vad de får och inte får göra.

Det finns mycket tjafs mellan Tågvärd och Viserande stationsvärd. Men man skall inte måla fan på väggen för det. För det handlar mest om missförstånd och missförstånd beror ofta på okunskap. Okunskap uppkommer när det inte finns klara direktiv, vilket verkligen har varit en bristvara.

Många av de viserande stationsvärdarna fick inte info om var de kunde hämta nycklar för att kunna komma till fikarummen eller toaletterna. Var det fanns pausrum och så vidare. Och det är definitivt inte okej. Samt att de gick en alldeles för kort utbildning och så mycket information intryckt i deras skallar, men INGENTING på papper. Då kan det bli svårt att hålla koll på vad man får och INTE får göra. Sen en fråga som har dykt upp ett par gånger både från Tågvärdarna och Viserande stationsvärdar. Vad gäller för de viserande stationsvärdarna om de är med på tåget och det sker en olycka på tåget? Både föraren och tågvärden tas omhand, men Stationsvärdarna vem kollar hur de mår?

 

Viserande vid öppen spärrlinje

Sen har vi dessa som står vid öppen spärrlinje. Det är verkligen inte drömjobb för någon. De måste stå minst två, men har bara ett larm, idealet vore varsitt larm. Sen stå i 9 timmar ute i blåst och kyla (som det är nu) ingenstans att söka skydd om något skulle hända. Utan NEJ här är man verkligen lämnad vind för våg. Sen hade ju MTR planer på att lägga detta på Securitas, Men nu tittar man på om veteranpoolen kan ta över. Inget bra alternativ enligt oss alla, men här är det pengarna som styr igen.

Så vad blev ”önskelistan” denna gång från Tågvärdarna

  • Fungerande arbetsverktyg
  • Bättre trafik information
  • Bättre surfpott
  • All information på en sida. Man ska inte behöva leta efter störning info
  • Ordentlig uniform.
  • SKOR
  • Klara direktiv
  • Bättre kommunikation från DN huset
  • Förståelse från DN huset
  • En SYNLIG VD

Från Viserande stationsvärdar var det

  • Klara och raka direktiv
  • Bättre utbildning
  • Fungerade Compass
  • Bättre Bku-maskiner
  • Ett lättare sätt att anmäla betalvägrande
  • KONTROLLEN kunde ju komma och vara behjälpliga ibland.
  • Få viseringstillägg, lika arbete lika lön.

Spärrlinjens stationsvärdar

  • Ett skalskydd
  • Personligt larm
  • Service disk
  • Under vintern infravärmare
  • Bättre scheman