MBL 10 april

Efter dagens förhandlingar där MTR sa nej till allt som vi krävde så känner jag att deras slogan Vår gemensamma resa är rent dravel och de borde stå Deras resa till underkuvade medarbetare för vi har inget gemensamt och ingen dialog utan de tycker enbart ”Our way or the highway” som man säger i USA och tydligen i Hongkong med. Vi från ST pendeln strävar alltid efter att ha en bra och respektfull dialog och är vana att ha så sedan många år tillbaka i tiden.

Dagens första förhandling med tider för e-learning blev ett arbetsgivarbeslut där de sa att för tågvärdar får ni 1 h 30 min och om tiden inte räcker ska ni kontakta er gruppchef för att få mer tid. Vår uppmaning är, då vi krävt 2 h, att ni gör det då vi har haft skyddsombud som har mätt tiden och vi hamnar på 1 h 45 min men eftersom ni är schemalagda ska man ha en paus under lektionen som vi bedömer till 15 minuter annars orkar man inte ta in allt. Tänk efter det finns ingen skollektion som är längre än ca 50 minuter. Så för vår och er egen skull ber vi er att ta detta i akt för då får vi lättare att få korrekta tider nästa gång.

För förare gäller ungefär samma sak men eftersom det enligt MTR kallas schablontid så är deras åsikt att tiden är relevant. De har satt 2 h 15 min. Vi yrkade på 2 h 45 min och fick till svar att vi var tröga men sanningen är att våra plattor håller inte måttet, utan det är de som är tröga men noll förståelse för detta och de tyckte vi var fyrkantiga och att man för sitt eget bästa borde göra färdigt provet oavsett om det tar 1 h eller 10 h. Det här kommer vi driva till central förhandling och vårt råd är att när 2 h 15 min av utbildningen har gått avslutar ni utbildningen för resten får ni inte betalt för. De kan aldrig kräva att ni jobbar på er fritid någonsin men kontakta gärna oss och er gruppledare om att ni inte haft tillräckligt med tid för att genomföra utbildningen. Att tillägga så frågorna ni ska besvara efter utbildning behöver inte vara rätt. Ni kan alltså ha alla fel och bli godkända, så i praktiken kan ni hoppa till frågorna och svara som ni tycker.

Övriga förhandlingar som vi tog upp var de CDT-test som görs vid de regelbundna hälsokontrollerna samt visering för stationsvärdar där var de lika nonchalanta. CDT-testerna tyckte de att de inte behövde förhandla vilket de måste samt våra åsikter med stöd från socialstyrelsen om mängden alkohol och hur lång tid det tar att komma ner till deras riktvärde efter en semester var befängt, utan deras svar var att man skulle vara nykter hela året om varav vi sade att då har vi andra lönekrav vilket de mer eller mindre fnös åt. Det som deras företagsläkare lutar sig på är en rekommendation från transportstyrelsen som vi anser de misstolkat för den kom till 2011 utan att andra operatörer krävt CDT-tester. Vid samtal med företagsläkaren påstod han att vi kunde dricka 3 liter öl om dagen utan ge utslag och i socialstyrelsens normer räcker det med 66 cl per dag så vi är ganska långt ifrån varandras uppfattningar. Vi vill precis som MTR att inte någon är påverkad eller har ett riskbeteende men det finns andra alternativ. Vårt krav är att man inte ska inkräkta på personlig integritet och ska test göras måste det ske efter 6 veckor efter semester samt ska den vara tillförlitlig. Idag är det 28% som fått felaktigt värde och det är inte acceptabelt. Lars Nyström, Arbetsmiljöchefen tyckte detta med tanke på att de vill ha högsta möjliga säkerhet varvid vi påtalade att då borde alla som testas tas ur tjänst för att vänta på resultat innan de får åka men då var tongången att det var för dyrt. Samma sak var det när de kom med att detta var för vår hälsa och då påtalade vi att man borde utvidga kontrollen med cancertest varav de sa blankt nej och tyckte vi överdrev. Summering så vill de bara fälla. De bryr sig inte alls om vår hälsa. Som man säger i Japan ”Domo arigato Mr Roboto”.

Viseringtillägg är inne i ett känsligt skede och här backade de och ville återkomma.

Det jag blev mest skrämd över var att när vi ajournerade mötena (tog paus för intern kommunikation utan motpart) så pratade jag med några bland kontorspersonalen på MTR och de jag samtalade med var rädda att de var avlyssnade av mikrofoner så de ville att jag gick undan med dem för att berätta om vad som försiggår på MTR. Jag blev skrämd att folk är så rädda för sin arbetsgivare att de tror att de är avlyssnade att jag bara kan dra en parallell med forna Sovjet. På allvar så hade de den bestämda uppfattningen att man hade avlyssningsmikrofoner inte bara vid arbetsplatsen utan även i korridoren. De vill precis som i det de kallar förhandlingar bara att vi säger ja och hur mycket vi än strider så blir det bara NJET. Min uppmaning till er alla om ni vill ha drägliga arbetsförhållanden är att följer alla skrifter till punkt och pricka och gör inget på er fritid. Det finns många exempel som till exempel för förare varje gång ni loggar in på Companion får ni ca 90 nya meddelande som är säkerhetsklassade och ni vet inte om något av dessa är ändrade. Tyvärr kvitterar alla dessa för att man tror det är en bugg och det är det MEN de kan ändra utan vi vet om det (vilka som är ändrade framgår inte) så försök läsa dessa på orderläsningstiden så kanske du hinner med de två första i bästa fall. Om alla gjorde detta inför varje tur så förstår ni vilket kaos det skulle bli och förhandlingsläget skulle bli ett helt annat. Gör det ni är skyldiga att göra för har de ändrat i en föreskrift och ni inte har läst är det ENBART DU SOM RISKERAR ATT FÅ SPARKEN.

Med detta sagt och så kommer nog MTR att ”tillrättavisa” mig som de har gjort med våra kollegor på tunnelbanan som haft kritik, men jag står för mitt ord.

Jonas Fröstad

Kommentera