Framtiden med MTR Pendeln

Likt hösten så ser det ut att bli mörkt framöver. Jag har märkt en väldigt tydlig skillnad på förhandlingsklimatet sen MTR tog över. De har absolut inget intresse av att lyssna på våra åsikter och på MBL är det mest en massa dravel. Ta som exempel det bonussystem som presenterades för oss där det är 14 punkter vi ska nå för att få en bonus på max 100 kr per månad. Av dessa 14 kan jag som förare påverka 4 så hur jag ska kunna få ut nåt av detta hade de svårt att förklara. De menade att om alla drog sitt lass så skulle man få sin bonus, det borde ju betyda att alla får bonus men så var inte fallet utan man delar upp oss efter gruppchefer och ger oss poäng. Ett poängsystem som är totalt meningslöst oavsett om jag gör ett bra eller dåligt jobb så får jag lika mycket bonus som min kollega Roger på station. Pengarna betalas inte ut utan ska ges i form av aktiviteter. Med andra ord är det en förtäckt kostnad för det vi fick förut som kallades personalfest.

Sedan hade vi påkallat förhandling om det avtal som skrevs med Seko där de sålt ut ancienniteten. Där hade jag starka åsikter och tyckte att de på ett väldigt fult sätt gått bakom ryggen på oss. MTR lovade oss i början av sommaren att det skulle inte vara några skillnader i avtalet mellan facken, ett löfte som höll i en vecka. Det känns som vi är ett gäng indianer där blekansikte talar med delad tunga. MTR tyckte nu att vi gladligen skulle skriva på för det skulle gynna dem, något jag vägrade och tyckte att man skulle riva upp det istället. Vårt förslag var istället att man skulle lägga in det i gruppvalet som en utökning av 8-6, 7-7 där bara de som bor ett visst avstånd ifrån Stockholm ska kunna söka denna grupp, vilket skulle vara även våra medlemmar till gagn och inte göra avkall på ancienniteten och gruppen skulle hela tiden kunna utökas då nyanställda anländer. Detta fnös de åt trots att vi bombade med olika förslag och vinklar men de var totalt ointresserade.

Det har blivit väldigt tydligt sen MTR tog över att de vill fara med osanning och att de inte vill svara på våra frågor. Som ett exempel är att de säger sig ha 322 aktiva lokförare och 16 inhyrda. Då tycker jag att det är märkligt att de ställer in tåg och skickar ut gnet i den omfattning som det görs. Jag har begärt att få en lista på alla förare, något som de vägrar. Förr lyssnade Stockholmståg på oss och vi hade givande möten där både arbetsgivare och arbetstagare tjänade på de lösningar vi presenterade. Nu är det bara deras åsikt som räknas och vi är bara något som katten släpat in. Man ska rätta sig i ledet och hela organisationen är toppstyrd. Av alla chefer så är det bara två som har förhandlingsmandat.

Avslutningsvis vill jag bara säga det min morfar alltid sa ”Never trust a smiling Chinese”.

Kommentera