ST Pendeln Tågvärdar ska kämpa för 2020-2021:

Av | 2020-04-22

Vad gäller gångtiderna, så ska vi kräva en ny mätning inom kort och det har vi ett protokoll på där MTR lovar oss det från den senaste grupplistaförhandlingen som överenskommelsen kom till.

Många medlemmar tycker att de vill ha det jobbiga innan rast och lite mer luft efter, så det ska vi ta med oss till årets förhandlingar. Raster, herregud folk vill inte ha raster där de inte är placerade och överhuvudtaget raster i Bro är så omänskligt, Nej raster skall vara där man är placerad punkt slut. Hanteringen av ledighetsansökningar och svarstiden tycker vi borde förbättras, så där är förbättringspotentialen enorm. Sedan tycker vi att FV dagar och Stag dagar ska läggas ut i samråd. När det gäller längre ledigheter så förstår vi logiken att det ska gå via gruppchef först, men lite kortare eller byte av tur eller semester behöver inte ta sådan tid mellan stolarna utan att man kan ta det direkt med planeringen om det inte är något personligt, akut eller av hälsoskäl.
Det där med 3 månader håller vi med, det ska beviljas direkt om personalläget tillåter istället för att dra ut på det och vela fram och tillbaka. Visst borde det inte vara så jäkla svårt att byta turer, men problemet är att både turer & scheman idag är så maxade att det inte finns utrymme-det som står på pappret är viktigast, var personen bor spelar tydligen ingen roll. Vi ska kräva att scheman inte var så extremt maxade, det ställer till det för alla, vi måste kunna byta-alla kan inte välja ’sitt’ schema heller, har man inte jobbat i minst 25 år så är det kört. Vi vill att MTR underlättar för turbyten.

Motverka moturs tider och ha så jämna starttider som möjligt, Vi vill att detta även ska gälla för skubben, men det blir desto svårare att få till det på vrålskubben. Vill undersöka efterfrågan bland medlemmar om det finns intresse för att lägga in FV dagar på fler grupper?

SÖC spår 2 vid delning av tåg med gällande avsyningsrutiner innan delning får ske så har vi ingen rimlig tid för toa besök utan att försena tåg och speciellt om man skall till Uppsala. Vi kräver att få in mer disponibel tid för det.

Taxiresor som speglar verkligheten i faktisk tid och inte som idag optimisttider.

Sedan har vi synpunkter på “belöningssystemet” (tårtor, godis mm.) Vi tycker att alla ska belönas och inte dem som råkar vara på rätt plats vid rätt tidpunkt, som får ta del av det goda, när vi alla bidrar till resultatet! Förslag på lösning: varje medarbetare får en kod skickad till mobilen som sedan kan gå och hämtar sin belöning vid ett lämpligt tillfälle hos ex. Pressbyrån eller 7eleven.

Toaletter & städning bör förbättras för att det inte funkar på många ställen.

Kläder som andas vill vi ha och en fleecetröja dessutom. Bättre uniform med bättre material än det vi har nu.

Vid löneförhandlingen bör man väga in alla nya krav på tågvärdar med bland annat högre krav på utrop och även extra koll vid långa/korta tåg, nya TTJ krav osv. Vi tycker att tågvärdar ska värderas högre då vi har fått så många fler uppgifter än tidigare. Det är inte rimligt att vi ska en lön på 10000kr mindre än en lokförare.

Detta är en kort sammanfattning av uppgifter som vi kommer att arbeta med den kommande tiden och vill gärna att ni mejlar Oksana Kovalchuk med frågor, idéer eller synpunkter.

Mycket vänliga hälsningar

Förhandlingsgruppen för Tågvärdar

Oksana Kovalchuk, Roger Delin, P-E Staff, Malin Hedlund, Nuru Magram samt Anette Johannisson

Lämna ett svar