ST pendeln Lokförare 2020-2021

Av | 2020-03-13

ST pendeln på lokförarsidan ska kämpa för 2020/2021:

  • Förbättra reallönen.
  • Vi vill förbättra vårt lokala avtal med avseende på anciennitets frågor, staketregler etc.
  • Förbättra turerna så att de som är baktunga försvinner och att rasten hamnar i mitten av turen eller något senare. Sedan att raster förläggs till Cst i större utsträckning. Självklart så ska man kunna lägga in sin matlåda i ett kylskåp på Cst vid turens början. Bedrövligt att behöva ha rast i Brodepån, Södertäljedepån, Älvsjödepån, Södertälje Hamn eller Nynäshamn då stationeringsorten är Cst. Om raster förläggs på andra platser än placeringsorten skall en ersättning utgå.
  • Sträva efter att de så kallade uppehållen vid Sci upphör, att få ca 20 minuter i grottan är ynkligt!
  • Ledighetsansökningar ska återkopplas med svar inom rimlig tid och man ska få ledigt om man skickar in ansökan minst tre månader i förväg.
  • Stag-dagar och FV-dagar läggs ut i samråd.
  • Vi kräver att gångtider ska mätas om, då de är felaktiga, främst Sci.
  • Vi kräver att nya mätningar av klargöringsrutinerna görs om och då speciellt X60B.
  • Vi kräver att taxiresorna ändras så den faktiska tiden överensstämmer med verkligheten.
  • Minska ner väldigt korta tågbyten i turen för att minska ner på stress och att tågen kommer iväg i rätt tid.
  • Förare ska vara förare och inte arbeta som tågvärd för att det skapar osäkerhet då vi inte får samma fortbildning ex. PFA-dörrar, utrop och rutiner vid ändstationer.
  • Vi kräver att skobidraget ska lämnas oförändrad samt vi vill att behovet ska styra vill klädbeställningar och inte bara tre gånger/år.
  • Vi kräver mer utbildning för lokförare i yrket ex. fordonsutbildning, linjekännedom och mer repetitionsutbildning och inte en massa tid för policy frågor och balansplattor. Vill MTR verkligen bestämt ha med det så kan man utöka tidsåtgången för utbildning.
  • Vi har begärt förhandling om en ökning av X-tillägget.

Summering av året som gick:

Vi har haft många möten och förhandlingar om gruppval, turer samt semesterval. Vi har även tagit upp med arbetsgivaren alla punkter som vi publicerade på hemsidan under 2019. Det har varit kämpigt stundtals men vi upplever att det går framåt. Så med vilja från båda sidor så kommer man så mycket längre.

Vi har fortfarande raster på andra ställen än var vi är placerade och det vill vi förändra. När det gäller gångtider så vill MTR inte mäta om för att de hävdar att det är tillräckligt med tid, men vi på ST pendeln tycker att de är orealistiska och inte speglar verkligheten.

Vid konstruktion av turer måste hänsyn tas till människans förmåga. Paus och raster och andningshål är viktiga för att behålla koncentrationen. Trafiksäkerhetstjänst kräver alltid att en lokförare måste vara alert, men här har vi en bit kvar att övertyga MTRs tjänstekonstruktörer. Ett dataprogram har inga känslor samt ingen förståelse för verkligheten.

Med vänliga hälsningar

Roger Delin, Mats Hanqvist, Jon Holmberg

 

Lämna ett svar