Sommaren som var från åkande personalens perspektiv

Med detta inlägg vill vi summera sommaren och hur det har varit för våra medarbetare här på MTR pendeln. Just denna sommar så har det varit många avstängningar vilket innebar att vi hade mycket fler resenärer att ta hand om än normalt. Sommaren upplevdes jobbig och nu pratar vi inte om vädret utan det som avstängningar förde med sig. Saker som korta, överfulla, ibland stekheta, tåg när reseutbudet hade behövt långa tåg, speciellt på Södertälje sträckan där vi hade jättemycket Fjärrtågs resenärer som skulle till antingen Stockholm Södra eller Flemingsberg, för att dem skulle resa vidare med SJ och Snälltåget. Till sin hjälp hade Trafikverket anställt informatörer som skulle stå på Stockholm City och ge resenärer både information och vara behjälplig med diverse saker som kunde dyka upp. Ibland var det bemannat och ibland inte speciellt nere på plattformarna 1,2,3 och 4, men på mellanplanet fanns det alltid personal.

Skyltningen kan man ha många åsikter om s.k. ”the Yellow Signs” men tyvärr med all stress, kaos som rådde, så är var det inte så lätt för resenärerna att hitta dom. Därför är det alltid mycket viktigare och effektivare att ha personal på plats under avstängningar som är resenärerna behjälpliga.

Från Sundbyberg-Bålsta avstängningen var det tre saker som stack ut mest. Det första var den tiden som man fick på taxiåkning som var ganska tight. Om trafiken var hemsk så fanns risken att man inte hann till sitt tåg som man skulle tjänstgöra på. En annan sak var vändningstiden ifrån Jakobsberg till Bålsta som var bara 5 minuter och medförde en otrolig stress hos föraren och det var inte roligt att se. Vi anser att man aldrig ska stressa i vårt arbete och det ger bara upphov till risker och felaktigheter som kan bli omfattande (olyckor). Alla våra moment är tidsberäknade: gångtider, byta, avaktivera och aktivera hytt. Är vändningstiden inte tillräcklig så blir följden tågförsening!

Fordonsutsättningen var vissa dagar X60B som krävde ytterligare ett antal minuter för att startas upp. Det allra sista var faktiskt avgångstiden från Bålsta där man drog in 3 minuter! alltså vi avgick 3 hela minuter för tidigt ifrån tidtabellen (t.ex. avgångstiden är 19.50 och vi avgick 19.47). Våra resenärer räknade ju med dem normala avgångstiderna och blivit frånåkta och fick vänta ytterligare 30 minuter till nästa avgång. Våra stationsvärdar fick ta emot mycket skäll och mycket skit från alla upprörda resenärer. Infrastrukturen ska vi inte ens prata om för det var så mycket växelfel, nedrivna kontaktledningar och elfel. Vissa dagar var så kaotiska att man verkligen led med våra resenärer och de verkligen inte får valuta för sina pengar och det är synd. Resenärer skall inte behöva stå 2 timmar i Upplands Väsby och inget tåg har gått till Märsta under denna tid det är fullständigt oacceptabelt, men det hände. Vi hade översvämning på station i Västerhaninge som var totalt kaos där man fick stänga av alla hissar och vi såg detta med våra egna ögon där både personalen och resenärer fick ta av sig skorna och gå i vattnet eftersom annars hade de inte kunnat komma ut från stationen för att ta sig hem. Efter ett tag så fick alla tåg komma in och avgå från spår 3, den plattformen nära spärren, så att resenärer kunde komma in och ut utan problem. Måste ge en eloge till personalen som jobbade denna dag där de hjälpte folk barfota med rullator och barnvagnar.

Det har kommit en del synpunkter från åkande personal när det gällde sommarturister. Några av sådana exemplar var att de planerade reservturerna har omvandlats till åkturer med kortvarsel och påtagligt få D dagar. En annan sak var att personalen som går på fastgrupper fick turer som inte riktigt följde gruppnyckel. Cabonline havererades under augusti månad vilket gjorde att många anställda hade svårt att beställa taxi till och från jobbet. Vad som gäller visering, så kvitterar vi ut våra BKU och larm varje gång innan vi går ut och viserar. Glöm inte att skicka ditt eget larmmejl, för att viserarna anmäler larm bara i sitt eget namn. Är man sedan i olika delar av tåget och måste larma, då får POC fram bara viserarens namn.

Kiosken nere i Nynäshamn blivit anmäld för fusk och fick biljettförsäljningslicensen indragen. Efter skyddsombuds begäran och samtal med AG så fick skyddet igenom att Risk-och Konsekvensanalys angående instruktionen “Ökad uppsikt vid efterkontroll” genomförs den 18 september. Vi återkommer med mer information.

Äntligen är förarkåren på en bra nivå och man har anställningsstopp tills vidare. På tågvärdssidan kommer det att påbörjas en ny kurs på 16 personer mellan 10-14 oktober.

Ta hand om er och jobba tryggt!

Lämna ett svar