Slutet är nära men håll ut, det finns hopp

Det är en riktig intensiv tid som vi fackliga är inne i just nu. Trots våra uppmaningar till MTR att vi vill förhandla en mängd frågor så har de förhalat dessa till elfte timmen vilket är mycket beklagligt. Det är aldrig bra att att gå till beslut med tidsnöd. Jag upplever det som amatörmässigt och det skapar en onödig irritation, inte bara hos oss fackliga utan även för er medlemmar.

Något som upprör mig är att MTR i september sa att de skulle ge oss 5 gb till telefon och 50 gb till plattan vilket vi informerade er om. Detta har de nu backat på med motivering att vi endast behöver 5 gb totalt till båda redskapen då mer inte ska behövas per månad för att klara av att uträtta sitt arbete vilket jag är djupt skeptisk till. Visserligen har vi varit bortskämda på Stockholmståg med i stort sett obegränsad surf vilket kan ses som en förmån men samtidigt har vi aldrig behövt oroa oss för att surfen ska ta slut. Nu blir det ANDRA tider där man ska be sin gruppchef om mer vilket kan bli svårt om man befinner sig ute på linjen och har slut på surf och inte kan ladda ner sin order. Vi har poängterat att kostnaden för kraftigt försenat tåg eller rent av inställt  borde viga överstiga den mot surfen. Man märker tydligt att vi har att göra med personer som saknar kunskap om våra arbetsmiljö där vi inte har tillgång till wifi. Bedrövligt rent ut sagt men snålhet bedrar vishet.

När det gäller den interna lokförarutbildningen har hela 458 personer gjort testerna varav 36 har klarat sig vidare till ett sista urvalstest. Utav dessa kommer 10 från Stockholmståg och totalt kommer 22 att få gå utbildningen. De kommer att behövas då vi har tappat totalt 40 förare under 2016, något som gör att ledigheter nästa år ser ut att bli en svår nöt att knäcka.

Vi har förhandlat om de nya scheman för station samt de nya arbetsuppgifter som ska införas då vi kommer ha ambulerande, viserande samt stationsvärdar vid spärrlinjen. Här ville de göra tvärtom mot vad som är brukligt; att först diskutera arbetsinnehåll och riskvärdering och sedan diskutera turernas  längd. Det blev mycket onödigt tjafs då MTR tyckte att arbetsinnehåll inte var så viktigt. Det vi fick igenom var att de stationsvärdar som ska stå vid spärrlinjen alltid ska vara två och  att MTR ska se till att de har väderskydd. Något som vi antagligen får driva centralt är att de inte vill betala viseringstillägg som tågvärdarna har idag så de ska utföra samma jobb som en tågvärd men ha mindre betalt. Detta är i mina ögon en lönedumpning  och vi får anledning att återkomma om detta. I övrigt är vi överens om hur och när de ska jobba.

Vi hade julbord för våra medlemmar på Ballbreaker igår, onsdag, som var riktigt lyckad Vi började med glögg och shuffleboard. Något som visade sig vara en svår konst att lära sig men alla blev bara bättre ju längre tiden gick. Sedan fick vi ta del av ett enastående julbord med riktig god mat med många läckerheter. Vi var 33 stycken som hade en ypperligt trevlig kväll och jag tror de flesta höll med om att det var en kväll att minnas.

thumbnail_20161130_173123-01

Med det önskar jag er alla en god jul

Jonas Fröstad