Pendeltågen med MTR!

Om man tänker tillbaka på perioden som gått sedan vår nya arbetsgivare MTR tog över, hur har det varit? Har det fungerat? Verkar de bry sig om personalen? Eller är vinstresultatet allt de bryr sig om? Hur kommer det sig att i alla länder utom i Sverige så är MTR ett respekterat storföretag, men i Stockholm och på pendeln är de absolut inte respekterade av de anställda? Beror det på MTR som koncern? Eller beror det på ledningsgruppen för MTR Pendeln? Vi som arbetar ute i verksamheten är eniga att det måste vara ledningsgruppen på pendeln. Vi kan vända och vrida på detta tills vi blir blåa, men ledningen kommer ändå aldrig lyssna på oss. Och man kan undra varför?

Har alltid lärt mig att en VD aldrig kan bli bättre än sina medarbetare. För att de personer som VDn har under sig är orsaken till om ett företag går bra eller dåligt. Vi som arbetar åt MTR Pendeln på golvet borde ge oss själva en klapp på axeln. För vi gör ett strålande jobb med de brister och verktyg som saknas till att göra en pendel i världsklass. En kollega påminner mig om det i ett jättebra mail som kollegan skrev till en av våra högre chefer. Det handlade om att en av MTR:s värdegrunder är ÖMSESIDIG RESPEKT! Men när ska de börja respektera oss och våra kunskaper? När ska de börja respektera allt jobb och slit vi gör varje dag dygnet runt för att de ens ska ha ett företag som faktiskt får pendeltrafiken att rulla. Respekt ska ske åt båda hållen. Inte som nu att vi ska respektera dem, men de behöver inte respektera oss. Hur visar man RESPEKT? Ja det är något de själva måste lära sig. Respekt kommer de behöva få jobba för att få från oss på golvet.

Man kan inte försöka blåsa folk på anställningstid, ersättningar, vilotider, lagenliga raster osv. Man kan inte heller få folk att jobba dygnet runt bara för att man innan övertagandet fick för sig att det bara är att låna tunnelbanans förare att köra pendeltågen. NEJ det fungera inte. Och man kan inte blåsa våra interna lokförarelever på sin redan nu rekordlåga utbildningsbidrag (10 000 kr före skatt). Man har bytt namn på mobila stationsvärdar till kundservicevärdar (KSV) och placerar dem på CST och Odenplan. Man ignorerar att dessa stationsvärdar har anställning antingen på norra sidan eller södra sidan. Och när man sätter dem på CST så anser MTR att de inte har rätt till ersättning de är berättigade till. Men deras anställningskontrakt är ju inte ändrade, utan det står fortfarande Mobil stationsvärd Norra eller Södra sidan. Så alltså ska väl deras utlåningsersättning utbetalas. De skapade denna grupp strax innan alla fackliga gick på semester i somras och påstår att de ändrar bara namnet och inga förändringar i arbetet eller arbetstiden. Än idag så vädjar många i denna grupp att de inte vill arbeta kvar under dessa förhållanden, utan önskar arbeta på fast station eller i poolgruppen. Men ingen ändring har skett hitintills. Bara här visar MTR Pendeln sin respektlöshet.

Sen fick vi två nya jättefina stationer som MTR och SL är verkligen stolta över. Man kostade på att låta hela ledningsgruppen vara med på en fullskalig brandövning med räddningstjänsten. Bara en fundering där; Kommer ledningsgruppen ta över vårt arbete den dag det brinner där nere? Visst, de sitter ju faktiskt bara ca 15 minuter från SCI så många av våra resenärer hinner nog inte brinna inne innan de är där. Här har man låtit snålheten bedra visheten då inte någon av personalen som arbetar på stationerna och plattformarna där har fått varit med någon praktisk utbildning. Det enda vi har fått är ca 60 sekunder på e- learning på plattan. 1 minut fanns med på tågvärdarnas e-learning och det var i kapitlet från Trafikverket.

Hur många av oss som jobbar där nere dagligen kan lägga handen på hjärtat och ärligt svara att jag vet exakt vad jag ska göra om det brinner? Men enligt MTR Pendeln så har vi fått en gedigen utbildning angående hur vi ska agera om brand uppstår. Det är oroväckande och skrämmande att personalen behöver be om att få en brandutbildning för att sköta sitt jobb. Vem är den yttersta ansvariga om något händer på de nya stationerna?

Vid tre falska brandlarm där nere och så har det vid två tillfällen då vi alla hade brunnit inne, då kommunikationen mellan tunnelledningscentralen (som ligger på Gullmarsplan) samt TKL inte ens har funnits. Vi har haft inhyrd personal som agerat på helt egen hand och tagit beslut om att tömma tåg. Även en SDO som inte ens vet hur brandlarmet låter utan kommer ner och undrar vad som händer. Eller som när larmet gick i en av servicetunnlarna och man lät ett tåg rulla förbi men utan information till vare sig personalen eller resenärerna. Det verkar som om man vägrar lyssna på kritiken och sedan ta till sig informationen och göra något konkret av det hela.

Ett annat problem är våra PFA dörrar. Man tog in PFA tekniker på både gott och ont. Vissa har varit jättebra och vissa helt värdelösa. Men nu på senaste tiden så har det till inte alls fungerat med dessa PFA-tekniker men är det deras fel? Det verkar inte så. De har fått ett mail från sin arbetsledare att inte hjälpa oss med hyttdörrarna. Tanken är bra, men när dörrarna inte fungerar och vi sitter fast inne i hytten och inte kommer ut. Visst vi kan använda nödöppnaren. Men hur löser vi problemet när dörren inte går igen? Inom kort så försvinner dessa PFA-tekniker, men ingen av oss har fått reda på hur vi då skall lösa problemen med dörrarna.

Sen har vi den berömda Veteranpoolen som man hyrde in för att sköta information. Vad kan man säga där? Bara för att man är äldre så kan man inte behandla personalen hur som helst, samt att man inte kan tillrättavisa åkande samt stationsvärdar på vilket sätt man vill. Vi har haft helt otroliga personer från Veteranpoolen som varit ödmjuka och uppskattade samtidigt som vi haft sura, otrevliga och nedvärderande personer. Vissa har till och med försenat åkandepersonalen genom att vägra låta oss gå genom spärrarna, stannat oss för att visa oss vart vi skall gå och hur vi skall använda våra SL kort för att komma in på stationen. Likadant när vi skall ut från stationen. Vi har ibland väldigt kort rast och man kan vilja hinna upp till 49:an för att äta. Men är då köerna långa för utpassering har de hittat ett system som fungerar under rusning. Men om det är mycket folk åt ett håll som t.ex. in, ja då måste man anpassa efter det. Man måste vara flexibel, så är det t.ex. lång kö för att komma ut från SCI, men ingen kö för att ta sig in till tågen. Då måste man kunna gå ut från vilken spärr man vill. Men lika envist stod folk från veteranpoolen och tvingade oss alla att gå ut genom de två bortersta spärrarna. Vi har 4 stycket utpasserande spärrar, men vi får bara använda två av dem. Så raster spricker på grund av att Veteranpoolen ställde sig i vägen för att vi skulle kunna komma ut. Samma med vissa av dem som tycker att vi skall vänta på alla springande resenärer så de står och håller upp PFA-dörrarna, samt blir arga när vi på avgångstid stänger dörrarna och inte öppnar dem igen. Men för oss är en stängd dörr en stängd dörr. Vi kan annars parkera ett tåg på SCI för skall vi vänta på att folk slutar springa till våra tåg kommer vi aldrig i väg.

Sen har vi ämnet personalbrist! Ja vi lider av personalbrist både på åkande sidan och stationssidan. Seko Lok kom på idén att erbjuda nya förare 8/6 eller 7/7 schema men egentligen till vilken nytta?

Vi skulle ha kunnat ha många duktiga kollegor om man tagit rekryteringen och utbildningen på allvar. Men inte ens det gjorde man.

Alla våra närmaste chefer sliter ut sig och kommer att nå den berömda väggen, då bara för att kunna få ihop tågvärdskurser, projekt, kläder, utvecklingssamtal och nyrekryteringar m.m.

Ibland har kompetent nyanställd personal varit tvungna att sluta för att det inte fungerat med språket då järnvägssäkerhetsspråket är svenska, men också elever som absolut inte kommer klara detta jobb på grund av attitydproblem. Vi har handledare som står och väntar på elever som inte dyker upp, men också vilka förutsättningar har dessa elever haft egentligen? Både på förarsidan och tågvärdssidan.

Eleverna har gått på dag-till-dag-schema. De har kommit till jobbet utan att veta vad de ska göra. Deras handledare som de har blivit tilldelade har inte ens vetat om att de ska ha elever. Det har saknats lärare till deras lärarledda lektioner. De har inte fått rätt utrustning att kunna sköta jobbet. Uniformer har saknats, förarelever blir inte klara i tid då de inte får sina körtider osv. Nä! Så här får man inga glada nya medarbetare. MTR vill ju att vi ska vara världsklass, så när blir vi det?

Medan vi har denna personalbrist så väljer MTR att skicka oss på utbildning. Visst, TTJ är viktig och måste göras, men Vår Gemensamma Resa (VGR) hade man väl kunnat vänta med? Hur kan man ens motivera till att ha personalbrist för att vi ska lära oss MTR:s värdegrunder när de inte ens själv följer dem. Leka med en måttstock och ställa upp oss i led efter hur många år man har i branschen. Undrar vad våra resenärer skulle tycka om detta om det kom ut att MTR tycker det är viktigare än att köra tåg.

Fordonsbrist är ett annat stort problem. Vår verkstadspersonal går på knäna efter MTR:s omorganisation. Det skulle ju bli så bra enligt dem. Men det är ingen åkande- eller verkstadspersonal som håller med. Verkstan hinner i dagsläget inte med. Man säger upp massa på verkstan, men nu vill man ge dessa mekaniker extra tid för att sedan få gå i alla fall. Vi tycker att de ska kräva konsultlön, eller bäst är att inte ställa upp alls. Och varför sa man upp dessa? Min hypotes är att de ska tjäna pengar på detta.

Många av våra resenärer börjar bli väldigt arga och irriterade över att vi kör korta tåg i rusningstid samt på helger. De har klagat till SL på deras Facebook-sida och den är inte nådig. Men responsen från SL har varit till dem som klagat, att orsaken till att MTR valt att köra korta tåg är för att de har så många flera avgångar nu. Skojar de med oss? Varför kan de inte vara ärliga och säga som det är VAGNSBRIST på grund av att MTR sagt upp mekanikerna. Nä, till och med SL har fallit för MTR:s ”pendeltåg i världsklass”. Som en resenär sa idag: ”när kommer MTR sluta leka struts och titta upp med huvudet från sanden och verkligen inse att det inte fungerar?”. Har MTR ens tänkt på vilken arbetssituation de utsätter oss för när man kör korta tåg i rusningen. Hur vår arbetsmiljö går från en bra till en dålig på grund av all utskällning vi får samt att när vi ställer in tåg eller måste köra korta så blir det mer förseningar på grund av hög belastning från resenärerna. Det måste ju kosta MTR en förmögenhet. Blir det verkligen ekonomiskt hållbart? Vi har den senaste tiden fått lämna kvar resenärer på plattformen. Man har ställt in rusningståg och man verkar förvänta sig att vi som jobbar är duktiga på spelet Tetris. Hm, nytt spel som app kanske? Mänsklig Tetris. Hur man packar folk på ett tåg? En av de stora frågorna är hur kan SL låta detta ske? Hade Stockholmståg kört trafiken hade de varit så piskade så det inte finns men med MTR verkar SL se mellan fingrarna.

Rena tåg? Ja, MTR skrev ju ett avtal med SOL RENERIET, en enorm vinst för MTR och en jätteförlust för SOL Reneriet. Så nu blir 90 städare av med sina jobb. Men vem skall städa tågen då? Hur lång tid kommer det ta innan vi som jobbar ombord kommer få göra våra städares jobb? Men varför inte köra med skitiga och nerspydda tåg. Våra resenärer uppskattar nog det. Nöjd Kundindex (NKI) ligger enligt MTR högt men kan verkligen dessa siffror stämma? Man undrar vilka resenärer de frågar?

En annan värdegrund som MTR har är Mätbara resultat. Ja här står det ju faktiskt inte om det är bara eller dåliga resultat med vill kunna mäta. Men här verkar man just nu totalt strunta i NKI. För vad resenärerna tycker verka man totalt ignorera (MTR borde ju läsa SL:s Facebook-sida). Men å andra sidan. MTR säger ju att deras NKI är jättehögt, ca 80 %. Skulle gärna vilja veta hur man mätt det? För de kan inte ha pratat med samma resenärer som vi andra.

Utmärkt Service är också en värdegrund. Och där är vi som jobbar på golvet helt suveräna. Vi kan service. Men med service menas väl också ha tåg som rullar, ha tåg som är rena, bra information på skyltar m.m. Hur håller man bra service uppe? Jo man håller personalen informerad, vilket kan vara en ganska bra förutsättning. Man kan inte strunta i att informera personalen och hoppas på att vi alla är Joe Labero och kan trolla med både händer och fötter.

Så hur ska man kunna få MTR att fatta hur illa läget är egentligen? Ska vi hyra Kongresscenter Waterfront och sedan tvinga dit vår ledningsgrupp och representanter från MTR Hongkong och ställa ledningsgruppen till svars för deras handling eller behandling av personalen. Vet ”Storebror” Hongkong verkligen om att MTR Pendeln inte följer en av deras stora stöttepelare, RESPEKT! I Asien är det en av det viktigaste stöttepelarna i deras kultur. Konsekvensen av bristande förståelse och respekt med en dålig kommunikation kommer nog alla anställda att omvärdera sin arbetssituation och kommer bara att ställa upp på vad avtalen säger och minska sin flexibilitet till att inte gå ner tidigare än vad gångtiden är, vi kommer inte bjuda på en sekund mer än vad vi får betalt för. Vi skall absolut inte vara flexibla på att få kortare rast än vad som lagen säger att vi är berättigade till, d.v.s. 30 minuter om vi är sena och på det är gångtiden. Vi kommer bli mer beslutsamma.

Förhandlingsdelegationen

 

 

Kommentera