Ordförande har ordet

Av | 2020-09-20

Hej medlemmar!

Jag hoppas att ni har haft en bra och fin sommar för nu är hösten tillbaka och med de vanliga rutinerna. Vi måste tyvärr fortfarande leva med att hålla avstånd och tänka på att följa rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten. Tveka inte att sjukskriva er och stanna hemma vid tecken på förkylningssymtom. Jag vill informera er att personalläget har varit stundtals mycket ansträngt sedan mars månad och fram tills idag, det har resulterat i att MTR har haft svårt att bevilja alla fackförbund facklig tid och vi har fått arbeta mycket på vår fritid, så vi har varit tvungna att prioritera vad vi ska lägga vårt fokus.

Ett annat irritationsmoment är att ansökningsprincipen för fackligt arbete, där det känns som det ska försvåras för oss samt saknaden om ett enhetligt och enkelt sätt att få ansökningar godkända i rimlig tid, för idag så är man glad om man vet hur det ser ut för nästa vecka, det tycker ingen är ok. Även när MTR vill kalla till förhandling så ska det genomföras på samma sätt? Vi har framfört det vid flera tillfällen att ska inte behövas, för att det är den ansvarige för mötet som borde frikoppla oss direkt och där har vi fått gehör men inget har hänt i praktiken. Så med det sagt, så vet ni varför vi har fått ha expeditionen stängd större delen av sommaren och det är vi ledsna för, men jag upplever att det kommer nu bli bättre med tid framöver.

Det har varit mycket ärenden om fel på lönen och det missas en del av alla möjliga orsaker, därför rekommenderar jag att ha för vanan att granska varje månad lönespecifikationen. Sedan när det gäller MTR verktyg som tex. Datorer och tjänstetelefoner så rekommenderar jag att använda dem endast i tjänst då man inte kan utesluta att det ligger spionprogram i dem.

När det gäller (MAU) medarbetarundersökningen som är aktuellt idag, så skulle det vara toppen om alla svarade på den när tillfälle ges och självklart måste man svara helt ärligt, MAU upplevs för många som ett tvång att fylla i, kan den vara kopplad till hur hög löneökningen ska bli för chefen?

Efter rykten om svart arbetskraft inom städ så startade MTR en revision och vi bevakar detta mycket noggrant. Självklart tycker vi att de ska ha anständiga arbetsvillkor och ha samma lön som våra egna MTR anställda. Resultatet av revisionen kommer presenteras under kommande MBL. Coronaviruset har gjort det svårt att rekrytera egen städpersonal, därför valde MTR att anlita en städfirma, vilket har man har i avsikt att fasa ut under hösten.

Nu är det äntligen på gång!

Monitorer ska sättas upp snart i Årstaberg, Älvsjö och Södertälje C spår 2 och Jakobsberg. Tågvärdarna har alltid haft svårt att se hela tåget på just de nämnda stationerna.

Viktiga datum framöver:

21/9 MBL, Förhandling om FV dagar för TV och STNV, Stationsschema uppstartsmöte.

22/9 Roger Delin på Expen

23/9 Styrelsemöte

Granskning och förhandling av turlistor för Förare 29/9 – 1/10

Granskning och förhandling av turlistor för TV under perioden 2/10 – 8/10

 

Det är mycket på gång och rykten som florerar gällande alla stationsvärdar!

I fredags fick jag veta att politikerna i Trafiknämnden ska träffas den 22 september, där de fattar flera beslut och speciellt ett beslut som kan komma att påverka våra stationsvärdar negativt i framtiden. Tjänstemännen i Trafikförvaltningen har lagt fram ett förslag som politikerna ska rösta på. Förslaget kallas ”Utvecklingsstrategi för kollektivtrafikens kompletterande service och intäkter” och går ut på att försöka öka intäkterna och servicenivån genom att flytta ut stationsvärden från biljettspärren.

Det här förslaget känns helt fel och horribelt. Det kommer inte att leda till någon större utökad försäljning och mer intäkter till SL, utan det känns som det måste vara ett stort missförstånd någonstans i detta förslag. SL måste ju mena att de vill ha flera egna företagare som driver affärer i strategiskt större stationer och utöka platser för reklam, då det finns gott om lediga ytor på många stationer i både tunnelbanan och på pendeltåget. Jag skulle tycka att det vore mer lämpligt att köra trafik dygnet runt och bemanna upp stationerna med personal dygnet runt. Det skulle gynna våra resenärer med ökad service och trygghet samtidigt bidra med positiva miljöeffekter.

Jag har haft flera samtal med vår HR chef samt Högsta stationschefen och ingen vet något om detta och alla är lika tagna på denna info. Men jag har proaktivt förberett vårt Förbund ST samt Branchstyrelsen om detta och är trygg just nu med det och tvekar inte att strida om dessa idéer fortskrider.

Vi från ST pendeln kommer att skriva till ledande politiker och förklara vår syn på saken, sedan är det ju inte säkert att det kommer att genomföras i praktiken, bara för att man har det på agendan till detta möte. Det saknas mycket detaljerad information om hur och vilken omfattning det kommer genomföras i praktiken och jag personligen är skeptiskt till att det kommer att kunna genomföras inom en snar framtid. Skulle det motförmodan komma upp på någon förhandling om någon större förändring om detta förslag så kommer vi på ST pendeln agera med full kraft så att det inte kommer att genomföras. Vi kommer inte att stå ute ensamma i en vänthall och servera kaffe och bullar som ryktet säger, det kan jag lova er.

Jag kommer att kämpa för det som våra medlemmar vill!

Roger Delin

Ordförande ST pendeln

Email: kansliet@stpendeln.se

 

Lämna ett svar