MBL19 161020 Ståg

Station

MTR kommer ha APT för stationsvärdar vecka 47-48.

Förra mötet så togs det upp att det ibland tar väldigt lång tid för ISS att leverera material till stationerna. Åsa svarade idag att de gånger det tagit så lång tid har varit vid tillfällen när ISS har haft vikarie.

Ett förtydligande om komptimmarna på städ: Istället för timkonto så kommer timmarna att omvandlas till dagkonto. Ex. Jobbar du 38 timmar i veckan så motsvarar en dag 7 timmar och 36 minuter. Eventuellt överskott som blir efter att så mycket som möjligt omvandlats till hela dagar kommer att betalas ut. Vill du ha all komptid utbetalt i pengar måste du säga till i god tid.

 

Trafik

Punktligheten låg på 92,2% i september och NKI minskade från 71% till 69%.

Katja informerade också vad som tas upp på tågvärdarnas APT.

 

Resursläge

Nu är vi uppe i 33 förare som sagt upp sig under året. Övriga personalkategorier sticker inte ut jämfört med Stockholmstågs planering.

Annars kunde vi konstatera att personalläget för tågvärdar ligger en aning lågt och Stockholmståg börjar oroa sig för att de beviljat för mycket ledighet.

 

Organisation

Stockholmståg har haft en annons ute för vik som personalledare. De behöver två personer för att täcka upp föräldraledighet, semester och sjukfrånvaro. De söker också en inhoppsvikarie till personalplaneringen (korttid) och den ansökningstiden går ut på söndag.

 

X60B

Idag är det 7 omlopp ute i trafik.

Vi är medvetna om att klimatanläggningarna för hytterna strular men utan rapporter så kan inte företaget göra något så skriv! Kupéfläktar finns att låna från Opl om det behövs.

För transportledarna pågår just nu en fördjupad utbildning i checklistorna med fokus på X60B.