MBL den 11/9-17

VD:n  Dan Hildebrand

Dan började morgon med att informera om bonusar och viten som beror på 4 olika kriterier; Övergripande (punktlighet, tursättning  m.m), störningsinfo, personals bemötande samt renhållning. För att få bonus så krävs att man når upp till en viss procent.

Vi ska även ISO-certifieras. Interna revisorer ska granska att vi håller måttet tills den riktiga revisionen utförs i vår.

Lars Näslund säkerhetschef

Lars informerade om antalet OSPA som var lågt förutom OSPA C (där fjärren tar tillbaka en signal i kör) och detta beror på att det var mycket spårspring.

Hittills i år har vi på pendeln haft många påkörningar. Hela 12 st varav 4 klarade sig.

Kommunen har kallat till ett trygghetsmöte om Spånga där det har varit mycket stökigt på sistone med rån, misshandel, bilstölder m.m.

Trafikverket ska prioritera dessa uppdrag: evakuering, röjning och bärgning. De vill främst att det ska gå betydligt fortare att evakuera resenärer.

Säkerhetsavdelningen ska ge ut mer information på On Track.

Patrik Granberg Planeringschef

Det blev många övertidstimmar för tågvärdar och stationsvärdar denna sommar, något som man nu ska få bukt med då flera nya medarbetare tillströmmar.

Totalt har 19 förare sagt upp sig och 5 har bytt tjänst. På tågvärdssidan är det 10 som slutat och 21 som bytt tjänst.

Vi diskuterade även e-learning där vi krävt att få vara med i tidsmätning av dessa utbildningar. Först ut i höst är en miljöutbildning som tyvärr innehåller faktafel. Därefter kommer förberedande TTJ. För dessa båda får vi sammanlagt en timma. Dessutom ska lokförare kompenseras med en extra halvtimme för allt strul som var vid utbildningarna i våras. Utbildningarna kommer hållas i Blåsut då lokaler saknas och alla inte heller har Vistelse i spår.

Åsa Sandberg Stationschef

Man ska börja med ombyggnad av Södertälje hamns lokaler för åkande och även pågår ombyggnad i Äs för nya utbildningslokaler.

Större renoveringar som är på gång är trapphuset i Rotebro, tunneln i Sollentuna, hela Upplands Väsby samt Flemmingsberg där man ska bemanna med 2 stationsvärdar utanför servicedisken till v 51.

Nu finns det hjärtstartare vid servicedisken på SCI och SOD.

Dag Lokrantz Trafikchef

Dag redovisade status i flottan och depåer. Antalet korta tåg som gått där det skulle varit långa är 403 i juni, 203 i juli och 295 i augusti. Detta beror på reservdelsbrist samt omorganisation på verkstan.

Lars Nyström Arbetsmiljöchef

Vi hade en förhandling om slumpvisa alkohol- och drogtester och den har strandat tre gånger hittills. Även här kom vi inte överens och det gäller framför allt hur avlösning ska gå till och var vi ska vara.

 

Detta är kortfattat vad som diskuterades och vill ni läsa mer så finns mycket på on track.

 

 

Kommentera