MBL §19 20 februari

Mötet inledes av VD:n Dan Hildebrand och finanschef Carl Svensson.

COMPANION
En ny uppdatering har gjorts natten mellan lördag och söndag. De hade fått uppfattningen att det mesta nu ska fungera och hade inte hört att dokument fattades och att punktlighetsstödet visade 0% efter uppdateringen. Dan uppmanar alla att göra felanmälan på alla avvikelser och brister så att felen kan åtgärdas så snabbs som möjligt.

Nu ska POC:s system prioriteras.

DET EKONOMISKA ÅRET
Just nu sätts en forecast för 2017 (revidering/uppdatering av pågående budgetår). Det görs tre forecasts under året. Nästa års budgetarbete börjar i maj och uppdateras i augusti och spikas.

MEDARBETARUNDERSÖKNINGEN
Vi ber er att ta er tiden att svara på enkäten samt att läsa ordentligt och noggrant då frågeställningen är väldigt genomtänkt och glöm inte vara ärliga när ni fyller i. Enkäten är anonym.

 

Station

Åsa Sandström informerade oss om att stationerna rustas upp av H2M där Tumba och Tullinge är snart färdiga.

Det nya kassasystemet har börjat installeras och först ut är Bålsta, Bro, Kungsängen och Kallhäll. De här fyra stationerna är pilotstationer och om allt går bra under testerna fortsätter arbetet. De stationer som då står näst på tur är Jakobsberg, Barkarby, Spånga och Sundbyberg och sedan Handen, Jordbro och Västerhaninge.

Sedan tyckte Åsa att mötet var slut, men blev vi på ST mycket förvånade och frågade om hon inte har glömt Arlanda C. Då det har varit mycket samtal om deras pooltillägg och att vi vill fortsätta att förhandla om det. Hon tyckte att det var inget att prata om och att MTR kommer inte att ändra sig. Vi talade om att vi från ST är mycket missnöjda med detta och att nu kommer ju företaget förlora mycket bra personal från Arlanda.

 

Trafik

Efter senaste uppdateringen ska det gå att få trafikmeddelanden i Companion fast problemet är systemet inne på POC som ska skicka ut meddelandena inte fungerar ännu så ett tag till får vi hålla koll på intranätet.

Det jobbas intensivt med strukturen på ordertavlan. MTR träffar skyddsombuden idag för att gå igenom den.

För att få bukt med klottret ska MTR ha en workshop där de ska gå igenom hela kedjan, från anmälan till sanering.

 

Säkerhet

MTR har haft möte med Nynäshamn kommun om problemen med ungdomsgäng på linjen. Kommunen börjar få upp ögonen för att det är ett problem som inte bara berör SL eller MTR. I april ska en trygghetsvandring genomföras gemensamt med MTR, kommunen och polisen. Vi vill även att skyddsombuden ska vara med.

Säkerhetsavdelningen ska genomföra tolv inspektioner per år om olika frågor. Först ut var om avgångsrutiner på Cst och där hittade de inget att anmärka på. Bra jobbat!

 

HR

Just nu pågår seminarium för samtliga chefer/ledare inom pendeln så att de får en gemensam syn på hur ledare ska arbeta på MTR och känna sig trygga i rollen som ledare. Seminarierna är uppdelade på tre tillfällen och täcker områdena ledarskap, prestationsorienterat ledarskap och hälsa och rehabilitering.