Krisen för pendeln: Så ska SL lösa problemen

Hej medlemmar!
Vi måste bara ge er medlemmar lite mer information om vad vi hittar i media om MTR pendeltåg!
Källa: tidningen Mitt i
På en presskonferens på måndagen lyfter SL och landstingspolitiken problemen med pendeltågen. Och presenterar tre åtgärder.
– En av de värsta perioderna på mycket länge, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

Efter senaste tidens problem med pendeltågen kallade Caroline Ottosson, trafikförvaltningschef och SL:s vd, tillsammans med Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd, till pressträff på måndagsmorgonen.

– Det är helt oacceptabelt det som har varit. Särskilt senaste veckan där vi ser brister i järnvägen i kombination med korta tåg. Det är ingen bra ekvation och det är jag den första att hålla med resenärerna om, säger Caroline Ottosson.

Tre åtgärder ska fixa problemen

Ottosson och Tamsons presenterade tre åtgärder som SL nu ska vidta för att få ordning på pendeltågen.

De går i huvudsak ut på följande:

  1. Sätta press på MTR och få ut fler vagnar i trafik.
  2. Sätta press på Trafikverket och få ordning på järnvägen.
  3. Utvärdera den nya tidtabellen med snabbpendeltåg och hur de två första punkterna påverkar det nya upplägget med extra fokus på fyra stationer.

Caroline Ottosson säger att resenärerna ska märka skillnad inom ett par veckor.

Här nedan reder Lokaltidningen Mitt i ut de olika punkterna och ger bakgrunden till dem.

1. Brist på vagnar – kallar hit MTR från Hong Kong

Företaget MTR kör just nu Stockholms pendeltåg på uppdrag av landstinget. MTR har under hösten haft svårt att få ut både nya och gamla vagnar från verkstäderna. Något som gjort att de fått köra med korta tåg – även i rusningstrafik.

– Vi har ingen annan åsikt än förvaltningen. Trafiksituationen som vi är i nu önskar sig inte någon av oss, säger Claes Nyberg, kommunikationschef på MTR.

Enligt Claes Nyberg har behovet av att underhålla de nya fordonen varit ”klart högre än förväntat”.

Vagnbrist: Måste köra korta tåg i rusning

SL sätter nu press på MTR. Caroline Ottosson berättar på måndagen att SL hållit inne med betalningar på 100 miljoner kronor till företaget. Det rör sig om två gånger 50 miljoner kronor kopplade till två handlingsplaner för att få ordning på pendeltågen.

När planerna inte gett ”full effekt” har SL hållit inne på pengarna berättar Ottosson.

– Pengarna kommer vi att betala ut när MTR kan levererar trafiken som vi har avtalat om, säger Caroline Ottosson till Mitt i.

– Att de håller inne på medel kommenterar vi inte mer än att den möjligheten har de i avtalet, säger Claes Nyberg på MTR.

SL har också bett företagets ledning i Hong Kong att komma till Stockholm.

Det känns som att ni ser väldigt allvarligt på det här om ni ber ledningen i Hong Kong att komma till Sverige?

– Ja, det gör vi och anledningen till det är att det här drabbar våra resenärer, säger Ottosson.

Ledningen i Hong Kong ska ha meddelat att de kommer men något datum är inte satt.

– Att vår koncernledning i Hong Kong håller sig uppdaterad och är med i dialogen tycker inte vi är anmärkningsvärt i sig. Där finns mycket kunskap om att hitta vägar framåt, säger Claes Nyberg, kommunikationschef på MTR.

Pendelstädarna ska halveras – 90 varslade

2. Bråket med Trafikverket om järnvägen

Kristoffer Tamsons (M) säger på måndagen att han vill se politisk dialog på lokal, regional och nationell nivå för att få ordning på järnvägen. Tamsons har tidigare kritiserat Trafikverket och regeringen för att inte göra tillräckligt för att infrastrukturen ska gå att lita på.

Han pekar på återkommande elfel, signalfel, bristande trafikinformation och växelfel.

– Det är Trafikverket och Sveriges regerings sätt att sköta järnvägen på som är orsaken till nära alla förseningar och störningar, säger Tamsons (M).

Storbråk om skipp och stopp-tåg på Citybanan

Här stämmer MTR upp i klagokören mot järnvägen

– Beskrivningen av infrastrukturfelen håller vi med om. Vi fick jobba oerhört hårt förra veckan för att parera stora fel. Som måndagen då vi hade två stora växelfel. Mer robust än så är inte infrastrukturen, säger Claes Nyberg, kommunikationschef på MTR.

Trafiklandstingsrådet Tamsons (M) har tidigare skrivit till regeringen att mer pengar måste läggas på järnvägen runt Stockholm, men han har inte fått något svar. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vill inte lova något.

– Det finns många önskemål och alla kan inte tillgodoses, har Tomas Eneroth (S) tidigare sagt till Lokaltidningen Mitt i.

Järnvägen ligger efter: Ministern lovar inget

3. Utvärdering av snabbpendeltåg

Den tredje punkten som presenterades på måndagen går ut på att SL ska utvärdera det nya upplägget med skipstop-tåg, eller snabbpendeltåg som det också kallas. Det nya upplägget har fått kritik av oppositionen men även Trafikverket har ställt sig frågande till vinsterna med snabbpendeltåg.

Trafikverket ifrågasatte skip stop-tåg 2015

Tamsons framhåller att utvärderingen ska titta extra noga på de fyra stationerna Ulriksdal, Rotebro, Häggvik och Norrviken som fått färre avgångar än tidigare.

Ska det här tolkas som självkritik?

– Jag har försökt vara tydlig med att ingenting är ristat i sten och att det inte ska ligga prestige i detta, säger Tamsons (M).

Så snuvades resenärerna på fler pendeltåg

Oppositionen tycker inte att Tamsons ger några besked om snabbpendeltågen på måndagen.

– Han säger egentligen ingenting om kritiken, säger Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd, som menar att Moderaterna försöker skylla problemen på andra.

Tamsons upprepar dock att saker och ting kan förändras:

– Vi är öppna för att presentera förändringar om detta inte skulle räcka, säger Tamsons (M).

Kommentera