Granskning av TV sommarturer

Av | 2020-06-23
Äntligen är det sommar och vi byter tidtabellen men också våra turer. Den 4 och 16 juni var det återigen dags för en ny granskning av sommar T20 och vi fick två dagar att göra detta tunga jobb. Det var mycket  att tugga på p.g.a. många olika avstängningar under sommarperioden.
Som vanligt så blir det ändringar här och där men i det stora hela så såg det mesta ut som det ska, och här pratar vi om tiderna och rasterna.
Vi gick igenom allt och generellt sett  såg turerna bra ut tidsmässigt, men samtidigt ville vi framföra vissa anmärkningar.
Exempel på detta är åkningar på närmare 5 timmar som kan leda till övertid vid störningar i trafiken. Vissa turer innehåller en åkning på 4 t och 57 minuter efter rasten. Här räcker det med 4 minuters försening för att 5-timmars regel ska spricka.
Nätterna såg ok ut för det mesta, men vi tycker att nätter med längden strax under 12 timmar blir för långa och för tunga. Inte heller ska en natt börja innan kl 20 på kvällen.
Även turer över 9 timmar blir för tunga om man inte lägger ut åkningen så att det bli mer “luft” i turen och man hinner återhämta sig lite.
Inga större förändringar i morgonturerna,  likaså eftermiddag- och halvnatt, som brukar vara lite längre och tyngre.
Reservturer kan vi inte påverka så himla mycket och dem såg ut precis som vanligt, Inga förändringar där.
Södertälje turer är fortfarande ett problem med jobbiga turer och långa åkningar utan variation. Sträcka Söc-Uppsala- Söd är väldigt  tung. Det som är positivt  är att flera Södertäljeturer har fått rast på Stockholm City, vilket personalen har önskat sig.
Med all granskning och vad det innebär så fanns det turer som vi reserverade oss för.  Några exempel  var Södertälje baserade turer där vi märkte att de fick en kortare rast (vissa under 40 minuter) och det tycker vi är lite snålt, även om det håller avtalet. Sedan också turer med längden på runt 9t och 30min med effektiv arbetstid på runt 8t 30m (här menar vi den tid som du faktiskt jobbar ombord, bortsett från gång- och vändtider). Dem långa turerna är väldigt känsliga vid eventuella förseningar och kan leda till att både 5-timmars och 9-timmarsregel spricker.
Den 30juni har företaget kallat för en Workshop som ska handla om just turlistor. Där  kommer gruppchefer Carina och Efrem att hålla i trådarna.
Där har vi faktiskt chansen att påverka och lägga fram synpunkter om vad som faktiskt kan göras bättre inför T21.
Mtr vill komma igång med detta arbete  inför gruppvalet för T21 tidigare i år än vad det var förra året. Vi kommer att återkomma om Workshopen efter att det har ägt rum med vad som sades och vad vi kom fram till. Vi har önskat oss att bjuda in Gunnar Lindvall, som är den person som konstruerar turerna och gruppnycklarna, så att vi kan få direkt svar på våra frågor.
Här vill vi vända oss till er och be er att skicka era eventuella frågor och funderingar om turers och gruppers utseende. Ju flera synpunkter vi får, desto större är chansen för en förändring!
Även den 30 juni kommer Jon Holmberg från oss att få granska sommarturerna för Förare.
Slutligen vill vi önska Alla Trevlig sommar
Från Sköna Nuru och Oksana.

Lämna ett svar