Förhandling gruppval för förare klart

Idag träffade vi arbetsgivaren och hade ett arbetsmöte där vi gick igenom samtliga gruppnycklar för T19.

Det vi fokuserat på när vi granskat gruppnycklarna är att

  • få in mer luft mellan turerna vilket vi såg i vår enkät att många efterfrågade. Det är färre tillfällen där det är mindre än 12 timmar mellan passen nu jämfört med det ursprungliga förslaget.
  • fördela tiden jämnare mellan grupperna. Det var vissa grupper som gjorde väldigt mycket undertid medan många andra var maxade. Undantag är de geografiskt riktade grupperna som tjänar mycket tid som det är på passresorna.
  • lägga de tyngsta nätterna på grupper med mycket nätter och i slutet av nattperioderna så att kroppen hinner ställa om.
  • se till att de geografiskt riktade grupperna ska kunna ta sig till och från jobbet med pendeltåg om inte riktad passresa förekommer.

Nytt för i år är att en märstagrupp och en av blandgrupperna på CST försvinner. Att märstagruppen försvinner är för att det inte finns lika många märstaturer som det gjort en gång i tiden och att sökningarna till dessa grupper minskat med åren. Det är sju färre nätter på CST vilket inneburit att en del grupper fått halvnätter istället för nätter i årets gruppval.

I Södertälje har vi infört en till ”8/6”-grupp och en föräldragrupp lik den på CST med särskilda kriterier för att få söka.

 

Vi har haft ett bra samarbete med både Seko och MTR i konstruktionen av gruppnycklarna. Det har varit tight att få ihop nycklarna eftersom turerna i genomsnitt är längre i år men under förutsättningarna är vi nöjda med resultatet.

//Marianne, Jonas och Mathias

Kommentera