Tankar och funderingar om dag 1 på MTR

Med bara två dagar kvar så är mycket fortfarande oklart och rörigt inför att MTR ska ta över verksamheten.

Informationen inför starten har inte bara varit bristfällig utan även felaktig. Vi var till exempel överens med MTR om att de som inte provat uniformen skulle få hemskickat samma storlekar som idag men det verkar de frångått och inte har de meddelat oss heller utan vi har fått reda på det genom kollegor. Vi har förståelse för att det är mycket för MTR just nu men det är uselt att de inte följer de överenskommelser vi är överens om utan att ens diskutera saken med oss. Vi har tagit upp det här med MTR. Tillsvidare gäller antingen Stockholmstågs uniform med dold logga eller egna diskreta kläder och varselväst för de som inte fått någon uniform. Ingen ska behöva åka in på fritiden för att prova kläder. Känner ni er pressade av MTR att göra det så kan ni alltid kontakta någon av oss.

Utbildningen har också varit bristfällig. Den utbildning vi fick på TTJ/APT var inte mycket att hänga i granen. En E-learning om MTRs avtal/värderingar är väl bra att ha men så här i början hade det varit mer värt att få en genomgång av MTRs TRI, var vi hittar alla styrande dokument, hur vi rapporterar in fordonsskador och skriver händelserapporter och var vi hittar kontaktuppgifter till olika avdelningar till exempel. Det känns som att MTR räknar med att vi ska sitta på vår fritid och ta reda på sådant här själva och så ska det ju inte vara. På senaste MBLen blev vi lovade att få en sammanställning på skillnaderna i MTRs föreskrifter. Något vi inte sett röken av.

Vi är medvetna om att många fortfarande har problem att logga in i MTRs system, att en hel del saknar behörigheter för att komma åt vissa viktiga funktioner och Companion fungerar ju sådär… Ska bli spännande att se om det går några tåg på söndag!

Vi är övertygade om att ni som arbetar ombord på tågen vet vad ni måste ha med enligt TTJ:n men för er som inte lyckats hitta till MTRs TRI/Åkandehandboken så har ni här utdrag från dessa dokument om vad som är obligatoriskt att ha med enligt MTR:

MTR Åkandehandboken kap 2. Obligatorisk utrustning
MTR Nordic TRI kap 1 avd 5. Obligatorisk utrustning

Till all åkande personal vill vi från facket uppmana er att inte rulla en meter om ni inte har allt ni måste ha med! Vår tanke var att någon från facket skulle finnas på plats som stöd men planeringen har inte beviljat ledighetsansökningarna på grund av personalläget. Men stå på er! Det är ni som är ansvariga för tåget och alla ombord.

 

Avslutningsvis vill vi uppmana er att hålla lite extra koll här på hemsidan tills vi har hunnit lägga in alla mejladresser och kan skicka ut mejl som vanligt igen.