Artikel i SvD

Vi på ST pendeln vill kommentera SEKO Loks kommentar i denna artikel!

ST har framfört hård kritik vid ett flertal tillfällen sedan övertagandet på de synpunkter som tas upp i artikeln och vi undrar om Seko Loks medlemmar delar deras ordförandes synpunkt?

 

Ur SvDs artikel:

”Lokförare kritiska mot MTR – varnar för förseningar i höst

Samtidigt som MTR är på charmoffensiv i Sverige, berättar flera av bolagets lokförare i pendeltågen för SvD att de känner sig illa behandlade och övervakade av arbetsgivaren.

– Det är för högt arbetstempo och för dålig personalpolitik, säger Joacim Cleryd, som valt att säga upp sig.

Han pratar om en kultur av angiveri, där de anställda uppmanas att rapportera till chefen om en kollega skrivit något negativt om MTR i sociala medier. Att yttra sig kritiskt om arbetsgivaren är enligt honom förbjudet. Han anser att det i förlängningen leder till säkerhetsrisker, då man håller tyst om tillbud och brister. Alkoholtester väcker också ont blod hos förarna. Det handlar om blodprov som ska avslöja om man dricker för mycket på fritiden.

– Testerna förutsätter att man som lokförare är nästintill helnykterist, hävdar Joacim Cleryd.

Lokföraren Joacim Cleryd sade upp sig efter 17 år i protest mot nya arbetsgivaren MTR. Han fick jobb på SJ – men valde sedan att helt byta bana och blir nu lanthandlare i Tiveden.

Ett tiotal lokförare har valt att säga upp sig sedan det Hongkongbaserade bolaget MTR i december 2016 tog över driften av pendeltågen i Stockholmsområdet, enligt uppgifter till SvD.

En av dem är Joacim Cleryd, som jobbat som lokförare i 17 år.

– Arbetsgivaren behandlar oss som om vi valt att gå med i en sekt, säger Joacim Cleryd.

Flera kolleger till honom har haft för höga värden efter semestern. Då får de inte köra tåg under en tid, utan får stå på stationen som informatörer. Det uppfattas som kränkande, då alla kolleger vet varför man fått ta den färgglada informatörsvästen på sig.

Pendeltågsförarna har dock trots kort utbildning bra villkor. Efter två års tjänst går lönen upp till 38 000 kronor i månaden plus ersättning för obekväm arbetstid. Lönerna har inte försämrats sedan MTR tog över. Men enligt Joacim Cleryd är flera nu beredda att byta till jobb med sämre lön för att arbetsvillkoren försämrats. Det är som natt och dag jämfört med när SJ:s dotterbolag Stockholmståg körde pendeltågen, säger en annan lokförare som vill vara anonym.

Enligt lokföraren har till exempel tiden att byta tåg och ta sig från pausrummet till tåget förkortats så att tidtabellen inte längre håller. Pendlarna har inte märkt av det under sommaren, men lokföraren tror att det kommer att leda till förseningar i höst. En tredje lokförare upplever att arbetsgivaren läser hans e-post och kan kontrollera var han befinner sig via mobilen.

Enligt MTR stämmer anklagelserna inte. Pressansvarig Claes Nyberg säger att det inte finns någon uppmaning att ange kolleger.

– Vi ser positivt på att medarbetare är aktiva i sociala medier så länge det inte står i strid med sekretess eller lojalitetsplikten, säger han. Alkoholtester görs enligt MTR enligt krav som gäller för hela branschen.

– För att bli avstängd krävs en ganska ordentlig konsumtion som är betydligt över vad de flesta dricker, säger Lars Nyström, arbetsmiljöchef på MTR Nordic. Han vill inte uppge hur många som fått andra arbetsuppgifter efter blodprovet.

Sedan MTR tog över har nio lokförare slutat på egen begäran. Dessutom har ett par gått i pension och några flyttat från Stockholm eller startat företag. Totalt har 17 personer av drygt 300 slutat, vilket ligger i linje med snittet de senaste åren.

Från fackets håll kommer ingen hård kritik.

– Många trodde att det skulle bli dåligt med MTR, för de hade hört dåliga rykten från tunnelbanan. Men så dåligt blev det inte, säger Kristoffer Johansson, ordförande för Seko Lok Pendeln.

 MTR har kört tunnelbanan i Stockholm sedan november 2009. Under tiden har punktligheten och kundernas nöjdhet ökat medan facket flera gånger protesterat mot arbetsförhållandena för personalen.”

 

Kommentera