Info för tågvärdar
2022-11-25

Hej alla våra kära tågvärdskollegor!

Här kommer lite information som berör er tågvärdar mest.

Turlistor T23

Den 11 november samlades vi för att gå igenom och förhandlade turlistor tågvärdar T23 .

Trafikupplägget T23 är i stort sätt samma som i år, en hel del banarbeten men inga större förändringar. Största skillnad är vändning i Bålsta då är det inte längre är 28XX utan 25XX som fortsätter hela vägen, detta innebär 15-minuters förflyttning av ankomst- och avgångstiden.

Sedan är det 1 minut kortare vändning i Uppsala och fortsatt irritationsmoment i Märsta när man får inte avgå förrän ankommande tåg är på plats. Vi har tagit upp detta och påpekat för MTR att man borde vara mer proaktiv och uppmärksamma Trafikverket innan trafiken planeras angående detta.

Det materialet vi fick för granskning var ett antal turer som kommer gälla 11 dec 2022 – 18 feb 2023. Samtliga turer var ritade för X60 A för det är tänkt att när T23 börjar gälla (den 11 december) så ska alla X60 B vara utrustade med DÖS och 30% av tågvärdar blir då omplacerade. Hur verkligheten kommer se ut vet ingen i nuläget utan det återstår att se…

Samtliga turer är ritade enligt avtal, men man har som vanligt valt att “maxa” vissa turer till det yttersta och det räcker med att tåget är 1 minut försenat så spricker turlängden. Vi har som vanligt reserverat oss för denna typ av turer och uppmanar er att fortsätta skriva rapporter då detta inträffar.

Vi har ett möte inplanerat den 1 december där vi ska förhandla gruppnycklar för T23. Som vi tidigare skrivit kommer vi ha ett gruppval, men det ser annorlunda ut. I dagsläget har vi inte fått något material för granskning och därför har vi inte så mycket att säga om detta, frågorna är fler än svaren- tyvärr.

Gruppnycklarna planeras att börja gälla den 5e februari 2023 och kommer att ritas med tanke på att det är bara 50% av tågvärdsstyrkan kvar. När vi frågade om MTR har någon “plan B” fick vi som svar att “det tar vi då” och “vi fortsätter försiktigt framåt”.

Om eller när läget förändras med PTU projektet kommer vi ha flera sittningar och diskutera hur man går vidare och kommer att informera er löpande! 

Uniform/skor

Uniformsrådet är igång och vi fortsätter arbetet med förbättringar/justeringar av uniformerna. Nästa möte är planerat i februari 2023 och vi blir förhoppningsvis presenterade några förslag på en ny modell av benficksbyxan. Vi har presenterat våra krav och önskemål, men arbetet har tyvärr försvårats då vi behöver samarbeta med uniformsrådet från Tunnelbanan och Mälartåg som i sin tur har egna krav och önskemål.

Vår s.k. “skogrupp” som består av en LF, TV och KSV fortsätter arbetet med inventeringen och bedömningen av befintligt sortiment hos Shoemed samt själva servicen i butiken. Vi kommer besöka butiken under flera olika tillfällen och göra våra egna bedömningar.

Kraven är att arbetsskor ska vara anpassade för verksamhetens art och hålla hög kvalité. Våra medarbetare använder arbetsskorna under sitt pass samt på väg till och från arbetet, det ställer därmed höga krav på skorna. Flertalet skor på “vår hylla” hos Shoemed uppfyller mer eller mindre kraven, men det finns också några som inte gör det eller bedöms ha en sämre kvalité och därmed slitas ut snabbare.

Det finns ett önskemål från våra kvinnliga medarbetare (som brukar använda kjol) att kunna hämta ut stövlar att jobba i och på så sätt skydda sina underben. Självklart ska stövlarna vara utan klack och uppfylla samtliga krav.

Vi i skogruppen tycker det är dags för MTR att börja följa den allmänna prisutvecklingen (KPI) och därmed höja/justera ribban för priserna så att arbetsskor med hög kvalité kan hämtas ut av personalen för våra fötters välmående. Hur svårt ska det vara för MTR att tillmötesgå dessa simpla önskemål kan man ju tycka!

Vi har också fått en plockhandske till tågvärdar för användning vid vändningar då vi plockstädar. Handsken är av typen montagehandske. Dock har informationen om hur man får denna handske ej kommunicerats ut till samtliga berörda. Det som gäller är att du som tågvärd (eller övriga medarbetare) som vill ha denna handske skall kontakta sin GC som beställer hem denna till dig.

PFA och DÖS

Efter att vi fått in flertalet rapporter och klagomål från personalen som uppmärksammat MTR om problematiken med att nödöppna PFA hyttdörr vid City och SOD (vilket t.o.m. infördes utan riskanalys!) har MTR kommit med en lösning. Det ska finnas personal på plattformen som kommer att hjälpa till med att öppna respektive PFA hyttdörr från plattformssidan. (se ordertavlan ORD-54505)

Kommer detta verkligen att fungera? Det lär visa sig…

Ni som tjänstgjort på tågen med DÖS vet säkert hur svårt och ibland nästan omöjligt att nödöppna PFA dörrarna. Vi har ett antal rapporter om att personalen fått ont i armar och axlar efter nödöppningar under sitt pass, personal som blivit klämda av att PFA börjar stänga av sig själv. Måste lägga till att det är dessutom ett helt nytt arbetsmoment som tillkommit utan någon förhandling. Nödöppnandet ska egentligen bara användas vid nödsituation och inte bli en del av vardagen.

Fortsätt skriva rapporter, skicka gärna dem till skyddet också och kom ihåg:

DU ÄR DITT EGET SKYDDSOMBUD!

Mvh

ST Pendelns tågvärdsgrupp