MEDLEMSKRYSSNING MED VIKING LINE 18/5 – (BILD: VIKING LINE)
Hej medlemmar!
Nu tar vi och kastar loss för den som vill åka med på en dagskryssning till Åland med Viking Line.
Kryssningen består av följande:
Anmälan till;
Senast den 11/5 – 2022
Varmt välkommen!
Styrelsen vid ST Pendeln
Med vänliga hälsningar Roger Delin Kansliet, ST Pendeln Email: kansliet@stpendeln.se
VD Mats Johannesson
§11 Förhandling inom ledningsgruppen.
Säkerhet – Tommy Karström
Tommy svarade på fråga som vi skickade med sedan förra mötet, vi frågade om det har skett en ökning med fordonsproblem? Svaret är nej och det ligger på samma nivå historiskt sett.
Det har i år nu inträffat 6 OSPA-A och det har nu inträffat 3 tillfällen på kort tid.
Det har i år, inträffat bara en dörröppning på fel sida och 26 tillfällen med dörröppning utanför plattform.
Det togs även upp att det har inträffat att en lokförare har fått samtal från DLC att de har blivit tillsagd att fortsätta köra fast tiden har gått över 5 timmar utan rast och då har man tydligen sagt från DLC att de tar på sig ansvaret om något inträffar? Detta är helt fel!
Det är alltid lokföraren som är ombordsansvarig och ansvarig för tågets säkra framförande som kommer att ställas till svars om något inträffar, kan man inte framföra det säkert så ska det stå stilla och invänta en avlösare. DLC får lösa det med en annan lokförare eller ta tåget ur trafik.
Vi frågade om det har inträffat några händelser med koppling till beordrad övertid? Det har inträffat flera händelser svarar Tommy och att processen är i gång. De tittar på det och kommer att återkoppla med resultatet längre fram till trafikavdelningen.
Planeringen med Staffan Grönwald och Patrik Granberg
Staffan förhandlade en organisationsförändring som ska starta den 1 juni.
Bakgrunden är att den nuvarande strukturen är obalanserad avseende antal medarbetare där personalfördelningen sticker ut som den mest personalintensiva avdelningen.
Kundservice – Peter Söderlund
Trafik – Linda Goldbach
Linda rapporterade att förra veckans punktlighet V.17 87,9% och egen punktlighet för v.13 blev 98,4%.
Sjukfrånvaro + VAB i v.17:
LF: 7,8%
TV: 13,6%
Kundservice: 9,6%
DLC: 2,7%
Så totalen blir ca: 9,6%
Bästa medlemmar!
Jag vill ta tillfället i akt och redogör för er lite kort hur det går med hanteringen av frågan om ensamarbete på pendeltågen.
Vårt Huvudskyddsombud Nuru Magram och skyddsombud Jon Holmberg har tillsammans med ombudsman Tomas Fröstberg och som är även RSO på fackförbundet ST, de har sedan årsskiftet haft många möten om denna fråga. Då det inte gick att nå framgång i att begära stopp för ensamarbete med hänvisning till tidigare förbud har vi tvingats ändra strategi. Så ett möte planerades in med alla huvudskyddsombuden på pendeltåget för att ta del av den nya strategin.
Skyddsombuden från ST, Seko Lok, Seko pendelklubben samt SRAT/TJ har nu träffats och är nu överens om att lämna in en 6 6a (framställan av åtgärd med stöd av arbetsmiljölagen) det är en begäran om utredning av arbetsmiljön för ensamarbete för lokförare. Så i går den 16 maj lämnades det in en 6 6a till MTR pendeltåg. I den så begärs det följande:
Arbetsgivaren har till den 23 maj på sig att svara skriftligt på denna 6 6a!
Förbudet mot ensamarbete på pendeltågstrafiken som regeringen utfärdade 2006 påminner om att inget i lagstiftningen har förändrats sedan dess. Så ett förbud mot ensamarbete på pendeltågen är målet.
Jag tackar Tomas Fröstberg, Nuru Magram och Jon Holmberg av hela mitt hjärta för deras engagemang & fina arbete.
Nu kör vi hårt!
Med vänliga hälsningar
Roger Delin
Ordförande vid ST Pendeln
Kansliet, ST Pendeln Email: kansliet@stpendeln.se
Roger Delin Ordförande vid ST Pendeln Kansliet, ST Pendeln Email: kansliet@stpendeln.se